Obnovou historických domů v památkové rezervaci, výstavbou nových čtvrtí, rozvojem průmyslových zón, obchvatu, modernizací objektů občanské vybavenosti, přílivem nových obyvatel, tím vším je poznamenán Kolín.
Na místě dnešního Kolína existovalo osídlení již dávno v pravěku, Slované zde žili od 6.století. Samotné město vzniklo přenesením sídla původní osady asi sedm kilometrů po proudu Labe na vyvýšenou skálu na jeho levém břehu, a to zřejmě zásluhou krále Otakara II. ještě před rokem 1261.
Královské město leželo na obchodní stezce. Jeho význam podtrhla dvojí kamenná hradba, ze severu jej chránil tok Labe. Opevnění však stálo i na vyvýšenině na protilehlém břehu řeky. Vdobě sedmileté války se zde roku 1757 strhla jedna znejvětších bitev mezi rakouským a pruským vojskem.
Minulost města ovlivnila přítomnost významné židovské obce. Zásadní rozmach pak přinesla v průběhu 19. a první poloviny 20. století železnice. Kolín se stal významným železničním uzlem, kde se křižují dvě snad nejvýznamnější tratě v ČR. Začaly vznikat nové městské části se zástavbou rodinných domů i honosných vil. Obytné čtvrti vyrostly i na druhém břehu Labe – na Zálabí.
Rozvoj města se zcela nezastavil ani v komunistickém období, kdy vedle rozšiřování stávajících průmyslových podniků, vznikaly nové byty v panelových domech. S bytovou výstavbou přišel i rozvoj občanské vybavenosti v socialistickém duchu. Město však poznamenala i necitlivá výstavba čtyřproudového silničního průtahu a chátrání staré části. Z Kolína se přesto stalo třicetitisícové město.
Rok 1989 přinesl Kolínu novou perspektivu. Předně se dočkalo obnovy historické jádro města se zachovalým středověkým půdorysem – nyní památková rezervace. Do romantických křivolakých uliček se vrátily obchůdky, penziony a restaurace.
Neopravené domy jsou již výjimkou. Starému městu vévodí národní kulturní památka, gotický chrám svatého Bartoloměje, který je pro své citlivé osvětlení zdálky viditelný i vnočních hodinách.
Jinou kvalitativní změnou bylo zlepšení životního prostředí, předně snížení exhalací, útlum chemické výroby a výrazné zlepšení čistoty Labe.
Najdeme zde i židovské ghetto se synagogou a zbytky hradeb. K památkám patří i nyní rekonstruovaný zámek a pozdější pivovar, barokní kostel svatého Víta na Zálabí nebo druhý největší židovský hřbitov v ČR.
Obchody a služby hojně vznikaly i v jiných čtvrtích, ve městě má zastoupení řada obchodních řetězců. Reprezentace města se pustila do obnovy inženýrských sítí, silnic, chodníků a rovněž občanské vybavenosti.
Město tak dnes kromě školek, základních, středních škol i vysoké školy a základní umělecké školy s dlouhou tradicí nabízí svým obyvatelům:
Rekreační zázemí vedle mnoha sportovišť včetně sportovních hal, zimního stadionu nebo zmodernizovaného bazénu a letního aquaparku tvoří oba břehy Labe včetně Labské cyklostezky, která v budoucnu povede podle celého toku prakticky od pramene až k ústí řeky do Severního moře, Kmochův ostrov a lesy severovýchodně od města.
Díky poloze na nejvýznamnější železniční trati mohou obyvatelé Kolína využívat nesčetně spojů včetně mezinárodních rychlíků do řady měst v ČR včetně Prahy, Plzně, Ústí nad Labem, Pardubic, Brna, Olomouce, Ostravy či Jihlavy. Blízká dálnice na Hradec Králové poskytne po své dostavbě k polským hranicím snadný přístup do východních Krkonoš, křížení této dálnice splánovanou rychlostní komunikací zpřístupní Orlické hory nebo Jeseníky.
Již dnes jsou ale k rekreaci snadno dostupné Železné hory, Vysočina a Posázaví.
Kolín jako významné správní centrum je sídlem úřadů patřících k obcím třetího stupně, sídlí zde profesionální hasiči, zdravotnická záchranná služba a krajská oblastní nemocnice, která prochází zásadní modernizací v řádech stovek milionů korun.
Novým impulzem pro rozvoj města bylo rozhodnutí o výstavbě automobilky T.P.C.A., která začala vyrábět v roce 2005. Nová továrna vytvořila 3000 pracovních míst a byla impulsem pro příchod dalších investorů v městských průmyslových zónách. Práce přilákala do města nové obyvatele a oživila i výstavbu bytů a rodinných domů nejen v Kolíně, ale i v přilehlých obcích.
To sebou přineslo i další rozvoj obchodní sítě a služeb včetně občanské vybavenosti.
Z Kolína se tak stalo město střední velikosti, které svým obyvatelům poskytuje kulturu, rekreační zázemí, zdravotní zabezpečení, síť škol a dalších služeb pro rodiny s dětmi. Díky svému rozvoji město poskytuje prostor k uplatnění i pro podnikatele a živnostníky působící v nejrůznějších oborech.
Proto se v Kolíně i jeho okolí stále zvyšuje poptávka po všech realitách od pozemků přes byty, rodinné domy, obchody, kanceláře i výrobní či skladové areály.
Navštivte oficiální stránky Kolína.